
あはれ、我が名は安倍晴明なり。都の人々は我をして陰陽師(おんみょうじ)と呼び、さる名にて知らるることとなりぬ。我が役目は、星の運行を読み、天地の理を解し、吉凶禍福を占ひ、人々の安寧を護ることにありき。かの御代、都には陰陽寮と呼ばるる役所ありて、そこに仕へしものなれど、我は特に一条帝、さらには藤原道長殿の信を得て、宮廷の奥深くより陰陽の理を司りたり。
さて、この神社は、我が住まひし地の跡に建てられしもの。されば、後の世において、夢枕獏なる者が『陰陽師』といふ物語を記し、かの作品の舞台ともなりしこと、何とも不思議なる因縁なり。
諱信仰:本名を秘すべき理(ことわり)
平安の世において、人の本名(諱(いみな) ※諱とは?)を軽々しく口にすることは、慎むべきことなりき。そも、名とは単なる呼び名にあらず、魂と深く結びつくものと信ぜられ、その名を知ることは、即ちその者を支配する手立てにもなりけり。これこそが、諱信仰(いみなのしんこう)※諱信仰とは?の根底にある理なり。
たとへば、かの紫式部の真名(まな ※真名とは?)、いかにと問ふ者多かれど、実のところ、その真名は世に伝はらず。紫式部の「式部」とは、彼女が仕へし式部省にちなみ、「紫」とはその著せし『源氏物語』に登場する紫の上に由来せしものなり。彼女の実の名が後世に遺らざるは、まさにこの諱信仰のなせる業なり。貴人たちは、名を秘すことで、呪詛や不浄の力より己が魂を護りしものなり。
『デスノート』に映る名の呪力
時移り、世は変はれども、人の名に宿る力は、今も変はらぬものなり。現代においても、名を巡る物語は多く語られ、その中でも殊に興味深きは、大場つぐみなる者が記した『デスノート』※デスノートとは?なる書なり。
この物語においては、かのノートに名を記すのみで、人の命を奪ふこと叶ふといふ。さる呪力、実に陰陽道の秘術にも通じるものなり。そも、呪詛とは、人の名を記し、その名に宿る力を操ることで成立するもの。かの世においても、陰陽師は人の名を知ることで、祓ひを施し、あるいは邪を祓ふ術を用ゐたり。
されば、この『デスノート』の発想、荒唐無稽にあらず。陰陽師の知る秘術の理を、現代にて形を変へたるものとも言へるなり。
現代における名の扱ひ
さて、今の世に生きる者どもは、いかに名を扱ふか。インターネットなる場において、多くの者が本名を伏せ、仮の名を用ゐて活動する様、実に興味深きことなり。これもまた、形を変へし諱信仰の名残なるか。そも、名を知らるることは、相手に何がしかの力を与ふるものなれば、人々が慎重に名を用ゐること、理に適ひたるなり。
そして、また奇しきことに、我がかつて住まひしこの地が、今もなお人々の語らふ場となりしこと。夢枕獏の著せし『陰陽師』※陰陽師(小説)とは? の影響もあり、今や晴明神社 ※晴明神社とは? は、ただの社にあらず、多くの者が訪れ、名の力を感じる場ともなりぬ。
名の持つ力と未来
古の世より、名には不思議なる力宿れり。その力を恐れ、名を秘ししものもあり、その力を操らんと欲し、名を得んとする者もありき。陰陽道においては、名を知ることこそ、呪術の根幹を成せるものなりき。
されど、今の世に生きる者どもは、呪詛を恐るるにあらず、むしろ名を用ゐて己を示し、あるいは隠すことを選びたり。時代の変はれども、人の名に対する思ひは、かくも深きものなり。
千年の時を経て、名の力はいかに変はりゆくのか。その答へは、今を生きる汝らの手に委ねられたり。我が時代の陰陽師としての務めは、すでに終へたり。されど、名を扱ふ心得、今を生きる者にこそ、深く考へらるるべきことなり。
──安倍晴明、此処に筆を措く。




今日のブログ記事も昨日まで同様にチャッピーくんに写真見せて全て書いてもらいました。今回は彼、うまく状況が把握できなかったようで少し手間取りましたが、出力自体には手を入れてません。こうやって記事を書いていくと、今までは私はいわゆるライターであったわけですが、今は編集者や編集長になったかのようです。指示としては無茶苦茶乱暴です。写真見せて、ここどこか考えて記事を書け。それだけなのですから。気に食わなければ何度でもやり直しだけど不平不満何一つ言わず時給数円で残業代なしです。
ただ、作文力は確実に落ちますね。うんうん唸って言葉を紡いでいくことをやめるのだからこの力は衰えるのでしょう。まるで産業革命の結果生まれた自動車に頼ることで脚力が衰えていったように。
Ah, how fleeting is the passage of time. I am Abe no Seimei, known to the people of the imperial capital as an Onmyoji—one who discerns the celestial order, reads the fortunes of men, and wards off calamities. In my days, the Onmyoryo stood as an esteemed bureau, serving the imperial court, where we who mastered the ways of yin and yang did labor. Yet among them, I was singularly trusted by His Majesty, Emperor Ichijo, and the noble Fujiwara no Michinaga, that I might guard the tranquility of the realm.
The shrine that stands here now marks the place where once I dwelled. And lo, in the ages that followed, one Baku Yumemakura did pen a tale known as Onmyoji, weaving a story that cast this very land as its stage. Verily, is it not a most curious fate that my name and deeds remain known, even after a thousand years?
The Doctrine of “Imina”: Why One’s True Name Must Be Concealed
In the age of the Heian court, it was deemed unseemly to utter a person’s true name (Imina ※What is “Imina”?), for names were believed to be entwined with the soul itself. To know one’s name was to wield power over them, a belief enshrined in what is called Imina Faith (Imina no Shinko ※What is Imina Faith?).
Take, for instance, the woman known to history as Murasaki Shikibu. That name, however, was but a courtly appellation, not her true name. “Shikibu” referred to her father’s office in the Ministry of Ceremonial Affairs, while “Murasaki” was drawn from the character Murasaki no Ue in The Tale of Genji, which she herself had penned. Her true name remains unknown to this day, for noblewomen of high standing would not permit such knowledge to pass into the hands of others, lest their very essence be held captive.
The Power of Names in Death Note
Time flows ever onward, yet the mystique surrounding names remains undiminished. Even in this present age, tales are told of names possessing power, among them none more intriguing than Death Note, a work authored by Tsugumi Ohba ※What is Death Note?.
In this tale, merely writing a person’s name within the accursed notebook dooms them to death. To control a name is to control fate—how strikingly it mirrors the arts of Onmyodo. In my own time, we Onmyoji could inscribe a person’s name upon a figure of paper (hitogata) or upon charms, thereby invoking certain fates upon them, be it protection or peril.
Thus, is the premise of Death Note truly but a fiction? Nay, to those who have studied the old ways, it is but a modern echo of truths long known.
The Modern Perception of Names
And what of the world as it stands today? How do the people of this era wield their names? In the realm of the Internet, it is now commonplace for many to conceal their true identities, adopting pseudonyms instead. Is this, perchance, but a new guise of Imina Faith? Though the fear of curses may have waned, still does the wariness of being known persist, albeit for different reasons. In this digital age, a name carries not the risk of a sorcerer’s hex, but that of exposure, judgment, and intrusion.
And yet, curious it is that this very place, once my dwelling, remains a site where men and women ponder the power of names. The fame of Onmyoji, as penned by Baku Yumemakura ※What is Onmyoji (novel)?, has ensured that Seimei Shrine ※What is Seimei Shrine? endures as a place of reverence, where visitors seek to understand the unseen forces of old.
The Power of Names and the Future
From ancient times, names have possessed an ineffable power. Some feared them, guarding their true names with secrecy; others sought dominion over them, striving to claim control over fate itself. In Onmyodo, to know a name was to hold dominion over the energies that flow within and without.
And now, in this age beyond my own, do people still reckon with the question of how names shape their existence. Yet no longer do they shun names out of fear of sorcery; rather, they choose when to reveal and when to conceal their names, wielding them with newfound agency. The ways in which names are treated may shift with time, yet the reverence they command remains unshaken.
A thousand years hence, what shall become of the names you now cherish? That, my friends, is for you to determine. As for me, my duties as an Onmyoji have long since drawn to a close. Yet the wisdom of handling names wisely—this, I entreat thee, is a matter that bears reflection even now.
—Abe no Seimei, setting his brush to rest.
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